top of page

Mängukultuuri kõigi jaoks

Kas Sulle meeldib mängida? Muidugi! Kõigile meeldib. Aga, kui saaksid mängida töökohal? Kuidas see Sulle meeldiks?


Ilmselt oled juba kuulnud mängukultuurist ja sellestki, et paljud organisatsioonid (eriti IT-ettevõtted) on oma töökeskkonda toonud sisse mänguelemente. Osades organisatsioonides on mäng jõudnud töökoosolekutesse, et hoogustada "kastist välja" mõtlemist ja koostööd. Need organisatsioonid on õigel teel, sest mängukultuuri sissetoomisel igapäevatöösse ning selle teadlikul edendamisel on organisatsiooni edule suur mõju.


Mäng ei ole töö vastand ega paus "päris tööst". Mängu vastand on pigem rutiin ja igavus. Niisiis, kui tunned, et Sinu töö kipub olema rutiinne või igav ja üha raskem on leida tööst tõelist rahulolu, siis leia võimalus mängu ja töö ühendamiseks.


Mida mäng teha suudab?

Mäng aitab muuta mõtlemist ja meie igapäevast käitumist. Mäng lubab eksperimenteerida, arendada empaatiat. Mäng julgustab võtma loomingulisi riske. Tuues mängu oma tööellu, muudad oma töökoha ja oma töö ning töösuhted palju rohkem rahuldust pakkuvamaks. Mäng teeb meist paremad inimesed.


Milliseid mänge tööl mängida?

Siin on erinevaid võimalusi ja valikuid. Sõltub sellest, mis on eesmärk. Kui on vaja tõhustada meeskonnatööd, tasub võtta ette koostöömäng. Kui soovid, et Sinu inimesed oleksid julgemad ja avatumad muutustele või pakuks välja uusi ideid, paku neile riskimise mängu. Mängus riskide võtmine ja kaotamine on oluliselt vähem "valus", kui teha seda päriselt, töösituatsioonis. Võit aga on ikka sama magus.

Mõnikord on hea kasutada konstruktiivset mängu. Ehitage, disainige koos. Looge prototüüpe. Füüsiliselt, digitaalselt. Seda mängu võib nimetada ka "oma kätega mõtlemiseks". Üheskoos selles mängus osaledes kasutate oluliselt paremini ära seda potentsiaali, mis teis on. Üks eriti põnev mäng on uuriv mäng. Kas oled kunagi kuulnud kedagi ütlevat "Ma lihtsalt mängisin ja sain siis aru". See mäng aitab leida lahendusi tõrksatele küsimustele, nt. kuidas idee päriselt ellu äratada? Uurimine võib olla vahva ja põnev töö, kui võtta appi mäng.

Kas Sulle meeldib lugusid kuulata ja neist inspiratsiooni saada? Nii, nagu lapsed, nii armastavad ka täiskasvanud lugusid kuulata. Jutuvestmine ja jutustav mäng annab konteksti ja eesmärgi. Väga heal tootel või teenusel on tavaliselt taga suurepärane lugu. Kui oskate rääkida lugusid, mis lähevad inimestele korda ja nad suudavad sellega samastuda, seda mõista, võtavad nad suurema tõenäosusega kasutusele teie uudsed ja innovaatilised tooted või teenused (aga ka muudatused, mida soovite võib-olla organisatsioonis ellu viia). Isegi siis, kui nad pole midagi sellist varem kogenud.

Mängude puhul ei saa üle ega ümber füüsilisest mängust. Liikumine võimaldab proovida ja harjutada füüsilisi ning sotsiaalseid oskusi turvalises keskkonnas. Ka tööruumid võivad olla mänguväljakuks. Paindliku ja avatud keskkonnaga, mis julgustab inimesi laua tagant püsti tõusma ja teistega rohkem kohtuma. Ka nendega, kellega muidu ei kohtuks. Need juhuslikud kohtumised toidavad loovus.

Kas tead, et sõna "mänguasi" (Toy) tuleneb sõnast tööriist (Tool). Mõtle oma tööriistakastist kui mänguasjakastist. Lisa oma käitumisse mängukäitumine ja vaata, mis juhtuma hakkab.


Mängurõõm kõigi jaoks

Uuringud kinnitavad, et tööl mängimine on seotud inimeste väiksema väsimuse, igavuse, stressi ja läbipõlemisega. Et mängimine tööl võib olla kasulik kogu organisatsioonile, luues sõbralikuma tööõhkkonna, töötajate suurema pühendumise tööle, paindlikuma, kogu organisatsiooni puudutavate otsuste tegemise ja suurema organisatsioonilise loovuse.

Tõsi, mängulisemate töökohtade loomine ei taga siiski, et organisatsioon oleks kohe maagiliselt parem kõigi seal töötavate inimeste jaoks.


Mida teha, et mängurõõmu jaguks kõigi jaoks?

Kõige olulisem on teadvustada, et Sinu meeskonnas ja Sinu organisatsioonis töötavad erineva mängulustiga inimesed, kelle jaoks töötavad erinevad mänguelemendid ja tegevused. Kui tead, millised mängupersoonid Sinu inimesed on, saad teha palju paremaid mänguvalikuid.



Tere, mina olen ....

Enne, kui asud mängupersoone uurima, tea, et nii Sul kui Sinu inimestes võib sees olla mitu mängupersooni ja need võivad aja jooksul muutuda. Näiteks, kui Sulle meeldis kooliajal võistelda ja võita, siis nüüd võib-olla eelistad olla hoopis lugude jutustaja. Ka erinevad tegevused, mida teed, võivad sobituda mitmesse mängukategooriasse.

Järgneva 8 mängupersooni autoriks dr Stewart Brown, The National Institute for Play asutaja.

  1. Lugude jutustaja - see mänguline persoon keskendub kujutlusvõimele. Teda inspireerivad lugemine, filmide vaatamine, luule, lauamängude mängimine. Loo selle persooni jaoks kontorisse raamatufännide klubi või pane käima kesknädalased filmide vaatamise tunnid.

  2. Kunstnik, looja - innustub disainimisest, ehitamisest, ilu loomisest. Hästi sobivad talle kõik, mis on seotud värvide, skulptuuride, muusika tegemisega. Kunstniku inspireerimiseks sobib luua tööle ruum kunsti jagamiseks. See võib olla ka aed (katusel?), kus ta saab kunsti luua ja näidata. Või too kontorisse mõni muusikainstrument. Kitarr? Muidugi siis, kui Sinu Kunstnik on muusikalise kalduvusega. Ka häkatonid on üks viis Kunstniku mängulisuse rakendamiseks. Anna arendajatele aega probleemidega tegelda, mille vastu neil on kirglik huvi. Kunagi ei tea, mis sellest võib välja tulla. Näiteks, Google häkaton tõi meile gmaili.

  3. Koguja - loomulikult innustub see mänguline persoon kogumisest. Anna talle võimalus kogumiskirest luua midagi head ja väärtuslikku kogu organisatsioonile. Näiteks, fotosein. Paljudel organisatsioonidel on kasvav fotokogu, mida Koguja ilmselt heameelega uuriks. Ja kui veel ei ole, siis looks. Tehke toredaid ja lõbusaid pilte erinevatest sündmustest ning laske Kogujal parimatest fotosein luua.

  4. Direktor - talle istub hästi planeerimine, organiseerimine, lavastamine. Olgu tegu filmi, muusika, kokkamise või pidudega. Lase sellel mängulisel persoonil üritusi planeerida. Olgu tegu koosolekutega, koosviibimistega, pidudega. Aga! Ole tähelepanelik, et Sinu kontorist ei saaks pidude kavandamise komitee.

  5. Võistleja - see mänguline persoon saab sära silmadesse sportides, lauamänge või videomänge mängides. Tema eesmärk on võita. Kas isiklikul või meeskondlikul tasandil. See on juba Sinu kui juhi suunata. Kui Sul ei ole veel kontoris talle sobivaid mänge, siis jalgpallilaud, Playstation on need, mis talle sobivad. Samuti, nagu öeldud, võib talle meldida sport. Füüsiline. Trepijooks? Kevadine linnamaraton? Suvepäevade võrkpallilahing? Jaa.

  6. Avastaja, uurija - mitmekülgne mänguline persoon, kellele meeldib reisimine, uute paikade külastamine, lugemine, uue otsimine (muusika, kunst, gurmee, inimeste lood), uute inimestega kohtumine. Sellele persoonile istub hästi see, kui lähete koos kunstigaleriisse (või loote selle oma kontorisse), korraldate ühiseid lõunasööke, mille käigus saate jagada reisi-, kultuurimuljeid ja üksteise lugudest/kogemustest õppida.

  7. Kinesteet, liikuja - mänguline persoon, kellele meeldib liikumine ja seetõttu innustub jooksmisest, rattasõidust, joogast, tantsimisest, ujumisest, matkamisest jpm. On füüsiliselt aktiivne, kuid erinevalt Võistlejast, ei ole tema tegevusel rõhk võidukomponendil. Selle mängulise persooni jaoks sobib kõik, mis seostub liikumisega: jalutuskäigud, jooksmised, kontorijooga, zoomijooga, meditatsioonitunnid jne.

  8. Naljataja - seda mängulist persooni iseloomustavad sõnad: lõbus, impulsiivne, muretu. Lapselik. Vahetu. Talle istuvad tegevused, mida võib nimetada koondnimega: komöödia. Võid proovida tuua tema jaoks kontorisse meeskonnatöö harjutamiseks mõningaid improvisatsioonimänge. Kui see tundub teistele liiga suure väljakutsena, minge koos improteatrit nautima või kutsuge esineja oma tiimiüritusele. Hästi võivad Naljatajale sobida perepäevad (lapsed) kontoris. See päev ei pruugi küll olla töö mõttes produktiivne, kuid Naljataja mänguline energia jääb kontorisse püsima ning toob kontorisse rohkem heaolutunnet.

Kas Sinu töökohal on mänguruumi kõigi nende mänguliste persoonide jaoks?

Enamus organisatsioone, kus soovitakse mängu tööga integreerida, keskendutakse sageli ainult paarile mängupersoonile. Kõige tavalisem mängupersoon, kellega arvestatakse, on Võistleja. Just seetõttu on paljudes trendikates töökohtades pingpongilaud, jalgpallilaud, Playstation, kuid oluliselt vähem teisi võimalusi. See on osalt ka mõistetav, sest organisatsioonid on ju oma loomult võistlevad.

Teine persoon, kelle mängulisust sageli organisatsioonid rahuldavad, on Kinesteetik, liikuja. Paljud organisatsioonid pakuvad oma inimestele kontorites joogat... Midagi, mis paneb rõhku füüsilisele tervisele.

Aga teised mängupersoonid? Just siin ongi üks põhjus, miks paljud Sinu inimesed ei saa tunda olemasolevatest mängudest rõõmu ning tunnevad ennast kehvasti või kõrvalejäetuna. Need mängud pole nende jaoks!



Mida saad teha, et mängust tõuseks Sinu töökohal rohkem kasu?

  1. Koosta nimekiri, mida Sinu organisatsioon juba praegu tööl mängimiseks teeb?

  2. Vaata, kui paljudele mängupersoonidele need tegevused sobivad? Kas pakud jätkuvalt Võistlejale sobivat pingpongimängu kõigi jaoks?

  3. Kas lubad tööl üldse midagi, mis on seotud mänguga?

  4. Kui tuvastad, mis organisatsioonis juba on ja mis on puudu, saad asuda mängima (vt artikli algusesse) ja koguma ideid mängukultuuri mitmekesistamiseks ning mänguvõimaluste rikastamiseks.

Soovitus: uuri kindlasti, milliste mängude poole Sinu inimesi tõmbab ja kuidas nad erinevatesse mänguvõimalustesse suhtuvad. Väikefirma juhina võid käia ringi ja inimestega rääkides avastada, mida inimestele oma lõbuks meeldib teha. Suure organisatsiooni juhina võid ideede saamiseks proovida tagasisidevorme või küsitlusi. Sealt saad hakata tuvastama, milliste mängupersoonide osas on teie organisatsioonis võimalused katmata.

Mängul on teistmoodi raamistik. Mängus võib kõike juhtuda ja inimestel on lihtsam leida kontakti seal, kus muidu on see pigem võimatu.

Mängul tööl on oma kindel roll ja koht, ent see ei tohiks jääda ainsaks rõõmutoovaks tegevuseks tööl. Hoia silm peal ka muudel, häid töötulemusi ning töörõõmu tagavatel elementidel. Nagu näiteks juhtimistarkusel, suhtlemis- ja koostööoskustel.


Kui soovid mängu kohta rohkem teada saada, soovitame Sulle raamatut: Play: How it Shapes the Brain, Opens the Imagination, and Invigorates the Soul (2010) Autor: Stuart Brown.


Kui soovid rohkem mängulisi koolitusi, vaata ringi meie lehel www.mashtervis.ee


Head mängu ja mängulusti Sulle soovides

MASH tiim



bottom of page